Väestönsuojanhoitajan kurssi

Tulevat kurssit

Kurssin kesto on 4 tuntia klo 17 alkaen. Kurssille tulee ilmoittautua vähintään 3 viikkoa ennen ilmoitettua kurssiajankohtaa.

Vahvistus tulee sähköpostilla noin kaksi viikkoa ennen kurssia Mikäli ilmoittautuneiden määrä jää alle 8 henkilön, kurssia ei järjestetä. Peruuttamatta jääneet poissaolot laskutetaan täysimääräisenä.

• Hämeen Pelastusliiton jäsenille 110 € (alv 0%)
  • Ei-jäsenille 130 €/hlö (alv 0%)
  • Laskulisää 2 euroa

Kurssin osaamistavoite

Kurssin jälkeen osallistuja tuntee suojan laitteet ja tietää, mitkä kiinteät laitteet ja varusteet suojaan kuuluvat. Osaa tarkastaa ja huoltaa suojan laitteet sekä ymmärtää vuosittaisen huollon tarpeellisuuden. Osaa laittaa väestönsuojan käyttökuntoon ja käyttää suojan laitteita suojautumistilanteen eri vaiheissa.

Opetusaiheet

• pelastushallinnon paikalliset järjestelyt
  • vaaratilanteet, esim. säteilyonnettomuudet
  • väestönsuojan laitteet ja varusteet
  • suojan hoito ja tarkastukset normaalioloissa
  • suojan käyttökuntoon laitto ja käyttöönotto eri tilanteissa
  • väestönsuojan laitteiden käyttöharjoittelu

Kohderyhmä

Kurssi on tarkoitettu S1 ja K -luokan väestönsuojan hoitajille tai tehtävään haluaville sekä heidän varahenkilöilleen. Kurssi soveltuu hyvin myös isännöitsijöille. Kurssi antaa perustiedot ja valmiudet talon tai kiinteistön väestönsuojan hoitajan tehtävään. Väestönsuojan hoitaja huolehtii omalta osaltaan talon asukkaiden turvallisuudesta pitämällä väestönsuojan toimintakunnossa sekä tarvittaessa johtaa väestönsuojan käyttöönottoa. Väestönsuojan hoitaja tekee suojalle vuositarkastuksen.